Het lijkt er op dat er een structureel herstel gaande is in autoland. De verkopen waren in de afgelopen maand mei maar liefst 20,3% beter dan over dezelfde maand vorig jaar en in totaal loopt de markt nu bijna 18,5% voor op het rampjaar 2009. Nu moet net als vorige maand het geval was, wel worden geconstateerd dat die verkopen vooral komen van kleine modellen, maar toch. De particulier lijkt heel zachtjes aan weer wat vertrouwen te hebben gekregen op verbetering van de eigen situatie en durft de stap richting een nieuwe vierwieler weer te zetten. Goed nieuws voor de dealers bij wie het water soms eigenlijk wel aan de lippen stond. Ik loop als altijd weer even met u langs de diverse merken om te zien wie er zoal weten te profiteren van die verbeterde resultaten. Wel, bij Alfa zorgt de Mito nog steeds voor het meeste leven in de brouwerij, de overige modellen voegen maar bitter weinig toe aan de verbeterde resultaten. Bij Audi doen ze het wat dat betreft beter, Met uitzondering van de TT loopt het hele gamma aardig door. Datzelfde beeld, zij het op wat lager kwantitatief niveau, zien we ook bij BMW. Ook Mini doet het daar weer ietsjes beter dan vorig jaar. Chevrolet (Korea) dankt aan de kleine Spark haar groei t.o.v. vorig jaar, hoewel ook de Aveo wat beter verkoopt dan in 2009 het geval was. Het verhaal van Dacia is inmiddels wel bekend. Ruim twee maal zoveel verkopen als vorig jaar. Met dank aan vooral de Sandero die de pure prijskopers bij het budgetmerk weet te binden. Van binding is bij Daihatsu geen sprake. Alleen de Terios doet het daar wat beter dan vorig jaar, de rest blijft ver achter.


Bij Fiat hangen de vlaggen ook uit. De Italianen verkopen als een tierelier, maar de eerlijkheid gebiedt wel dat het dan vooral de Panda en 500 betreft. Die deelt men kennelijk uit. De overige modellen zijn marginaal succesvol. Dat geldt zeker ook voor Lancia dat zelfs halveerde t.o.v. 2009. Ford houdt ook een voorsprong t.o.v. vorig jaar. Waarbij de Ka en de Fiesta de grote gangmakers zijn, maar de wat grotere modellen toch nog wel aardig meekomen. Ook bij Opel is het nu weer ‘business as usual’ met een goed verkopende Corsa, Meriva, Astra en opmerkelijk genoeg een nu al inzakkende Insignia. Ook bij Honda is het ‘lek nog niet boven water’. Vooral de verkopen van de Civic zijn compleet ingestort. De Insight echter verdedigt de belangen van het merk nog wel enigermate. Hyundai verkoopt heel lekker, de 10.000 auto’s over het eerste halfjaar komen daar in zicht met dank aan de i10 en 130. Ook de geweldig scorende IX35 helpt mee aan de positieve score. Bij de kleinere merken draait ook Jaguar weer wat beter, de XF zorgt voor stijgende verkoopaantallen. Kia is nog steeds groter dan de moeder Hyundai. Opmerkelijke prestatie van een merk dat vorig jaar nog ‘op sterven na dood was’. Vrijwel elk model van de Koreanen doet het beter tot zeer veel beter en dat is goed nieuws voor de overgebleven dealers van het merk. Mazda doet het ook nog steeds licht beter dan in 2009 het geval was. De 2,3 en 5 doen het aardig bij dit Japanse merk. Verliezen zien we nog steeds bij het Mercedesmerk Smart. De kleine Fortwo is duidelijk over zijn versheiddatum heen en wil niet echt meer. Dat geldt niet voor de Mitsubishi Colt. Die houdt het merk overeind en omdat het model in ons land wordt gebouwd is dat best goed nieuws. Bij Nissan zorgt de Pixo (Altokloon) voor het behoud van het hele merk. De Qashqai, vorig jaar nog de grote trekker bij Nissan, halveerde bijna. Citroen verkoopt haar C1 en C3 (Picasso)goed en dat trekt de cijfers van het merk aardig omhoog. Bij Peugeot is het de allerkleinste, de 107, die de verkoopcijfers naar boven bij doet stellen. Ook de goedkope klassieker 206+ verkoopt op prijs behoorlijk. In totaal zit PSA nu al op een verkoopwinst van ruim 5000 auto’s. Weer een aansprekend klein merk is Porsche. Ook daar winst die voor een belangrijk deel komt van de grote en dure Panamera. 128 Nederlanders kozen er voor om een vierdeurs sportwagen aan te schaffen. Heel wat meer mensen kozen voor een Renault. Daar herstelt men nu van de enorme klappen van vorig jaar en dankt daarvoor vooral de Twingo en Megane-serie. Saab blijft een merk in de marge. Slechts 200 Nederlanders zagen nog brood in een Zweed en dat geeft best te denken voor de toekomst.


In de broederstrijd tussen VW-dochters Seat en Skoda nemen de Tsjechen nu afstand. Elke maand verkoopt Skoda een paar honderd auto’s meer dan Seat en daarbij valt op dat de Fabia eindelijk in zijn nieuwe vorm lijkt aan te slaan, de Octavia alweer beter verkoopt, de Superb een inhaalslag maakt, de Yeti nu al succesvol lijkt en de Roomster helaas nog steeds een kwijnend bestaan lijdt. Maar als de Tsjechen deze spurt blijven volhouden komen ze ook voorbij de 10.000 auto’s dit jaar en dat is voor het eerst in de geschiedenis van hun verkoop in Nederland. Subaru blijft gelijk aan vorig jaar scoren. Bij Suzuki doen ze dat met dank aan de Alto een stuk beter. Ook de Splash pakt een licht winst t.o.v. vorig jaar. En dan het zo geplaagde Toyota. Niets lijkt het Japanse merk af te kunnen houden van betere verkopen.


Toyota-kopers zijn trouwe merkklanten en prima ambassadeurs. Want het merk scoort flink beter dan vorig jaar. Waarbij de Aygo de sleepboot is en daarbij wordt geholpen door de Yaris. De Prius blijft het icoon voor schoner rijden en dat is goed te zien aan de verkoopaantallen. Ook luxe dochter Lexus speelt marginaal weer op winst. De RX zorgt daar voor extra smaak. Marktleider is en blijft Volkswagen. De enorm scorende Polo pakt daar de meeste orders, maar de Golf draait erg goed mee. In totaal dus een aardige plus bij het grootste merk van Nederland en Europa. Tot slot nog Volvo. Net in het verlies. Enige model dat het licht beter doet is de V50-reeks.