Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: Drie partijen bieden op Opel
Bus-Halte.nl > Algemeen > Algemene Discussie
vale
RÜSSELSHEIM - Drie partijen hebben woensdag een bod uitgebracht op de Europese dochteronderneming Opel van het Amerikaanse autoconcern General Motors (GM). Een woordvoerder van GM heeft dit bekendgemaakt.

Geïnteresseerde partijen hadden tot 18.00 uur de tijd om een bod te doen. De Italiaanse autofabrikant Fiat had eerder op woensdag al bevestigd een bod te hebben uitgebracht op Opel en het Britse Vauxhall.
De twee andere partijen zijn Magna, een Canadese producent van auto-onderdelen en het Belgische RHJ International, een holding die is gespecialiseerd in auto-onderdelen.

GM en de Amerikaanse regering beslissen uiteindelijk voor welke partij wordt gekozen. De Duitse regering buigt zich ook over de plannen, omdat zij zal helpen bij de financiering.

De Duitse minister Olaf Scholz van Arbeid liet woensdagmiddag weten dat de gekozen partij begin volgende week wordt bekendgemaakt. ,,We hebben niet al te veel tijd meer,’’ aldus Scholz. GM heeft eigenlijk zijn handen al van Opel afgetrokken. Het Amerikaanse concern voert in de VS al een overlevingsstrijd.


(ANP)
vale
vrijdag 22 mei 2009
’Magna favoriet in strijd om Opel’

RÜSSELSHEIM - De Canadese producent van auto-onderdelen Magna heeft de beste papieren om autofabrikant Opel over te nemen.


Dat zei de premier van de Duitse deelstaat Hessen, Roland Koch, vrijdag. In zijn staat zijn het hoofdkantoor en de grootste Duitse fabriek van Opel gevestigd.

Volgens Koch voldoet het bod van Magna het best aan de wensen van de overheid en werknemers. Hij noemde het bod van een andere kandidaat, RHJ International, ,,zeer interessant.’’ Het Italiaanse autoconcern Fiat stelde teleur met zijn bieding, zo maakte hij duidelijk.

Woensdag bleek dat er drie partijen een bod hadden neergelegd voor Opel. Het Amerikaanse moederconcern General Motors (GM) wil van Opel af omdat het zelf al een overlevingsstrijd voert in de Verenigde Staten.

Mogelijk maakt de Duitse overheid vrijdag haar voorkeur bekend, anders begin volgende week. GM en de Amerikaanse regering beslissen uiteindelijk voor welke partij wordt gekozen.

harry
kunnen wij niet allemaal het spaarvarken omschudden ?????
en opel opkopen 36_1_19[1].gif
vale
Faillissement Opel niet uitgesloten
RÜSSELSHEIM - In het ergste geval kan een faillissement van Opel niet worden uitgesloten. Dit scenario is echter onwaarschijnlijk. Dat heeft de premier van de Duitse deelstaat Hessen, Roland Koch maandag gezegd.
Hij zegt blij te zijn dat de Canadese producent van auto-onderdelen Magna en het Italiaanse Fiat hun biedingen voor de noodlijdende autoproducent verbeteren. Een besluit over wiens bod de voorkeur krijgt, wordt volgens hem halverwege deze week verwacht.

Koch liet vorige week vrijdag weten dat Magna de beste papieren in handen had om de General Motors-dochter over te nemen. Fiat kwam zaterdag echter met een verbeterd bod op de proppen. Ook de Amerikaanse investeringsmaatschappij RHJ International en de Chinese autobouwer Beijing Automotive Industry Corp (BAIC) zijn in de race om Opel in te lijven.

(ANP)

Ik houd mijn spaarcentjes ff in de oude sok 36_6_3[1].gif

vale.
vale
Opel ervaart brede steun
Door NIEK SCHENK

BREDA - Het automerk Opel kan in Nederland op brede steun rekenen in zijn overlevingsstrijd.
Dat zegt René Roggen, directeur van General Motors Nederland BV.

,,Nederland is al decennialang een Opel-land. Ik heb de afgelopen tijd gemerkt dat dat nog steeds zo is. Ik ken klanten die zeggen: ‘ik ga juist nú een Opel kopen’. Hartverwarmend vind ik dat. En in de werkplaatsen van de dealers is het zo mogelijk drukker dan ooit.’’

De verkoopcijfers daarentegen zijn niet best. Roggen: ,,Sommige klanten nemen een afwachtende houding aan. Begin dit jaar daalde onze verkoop al met 25 procent en de laatste maanden ging het nog iets slechter. Daarbij speelt natuurlijk ook de economische crisis een rol.’’

De snelle en dramatische ondergang van General Motors heeft Roggen verbaasd. ,,Dit had niemand zien aankomen.’’ Toch is het vertrouwen bij de Opel-dealers onverminderd groot, merkt hij. ,,De Europese dealervereniging heeft zich uit eigen initiatief garant gesteld om de komende drie jaar een half miljard euro te investeren in de toekomst van het merk. Dat is toch prachtig? Helaas hebben we afgelopen jaar wel afscheid moeten nemen van een tiental dealers, maar dat had verschillende oorzaken, zoals de ondergang van het Kroymans-concern.’’

De Duitse bondskanselier Angela Merkel voert vandaag topoverleg over de toekomst van Opel. Roggen wacht de uitkomst met spanning af. Het blijkt volgens hem nog niet eenvoudig om de Europese autofabrikant onder de vleugels van het noodlijdende GM-concern uit te krijgen. ,,Duidelijk is inmiddels dat de Europese en de internationale organisatie toch wel heel erg met elkaar verweven zijn. Alleen de automatisering is al een groot probleem. Het is een complexe situatie.’’

Toch is Roggen ervan overtuigd dat nog deze week uit de overnamekandidaten wordt gekozen. ,,Zodra de Europese overheden en het Opel-personeel hun vertrouwen daarin uitspreken, zal het snel gaan.’’

Volgens Roggen wordt er nog steeds gesproken over een gedeeltelijke verkoop. ,,Waarschijnlijk wordt er in de toekomst nog wel samengewerkt met GM op het gebied van inkoop en ontwikkeling. Je mag ook niet stellen dat GM alleen maar slecht is geweest voor Opel. Jaren geleden ging het met Opel slecht op de Europese markt en toen was het merk blij met de steun uit Amerika om overeind te blijven.’’

Roggen zal dan ook de laatste zijn om GM ervan te beschuldigen dat het geen goede moeder voor Opel is geweest. ,,Vergeet niet dat Opel binnen GM de afgelopen jaren enorm veel ruimte kreeg om zijn kwaliteit te verbeteren en een eigen merkstrategie te ontwikkelen. Inclusief veel eigen identiteit in het design. Al is het natuurlijk wel treurig dat Opel nu wordt meegesleept in de problemen van GM.’’ Roggen heeft nog geen slapeloze nachten gehad van de voor zijn organisatie zenuwslopende ontwikkelingen, zegt hij. ,,Gelukkig maar. Ik heb mijn energie dezer dagen hard nodig.’’

vale
Chinezen willen autofabrikant Opel overnemen
woensdag 27 mei 2009 09:04

Vanuit China heeft zich een vierde geïnteresseerde partij gemeld voor de overname van de Duitse autoproducent Opel. De Chinese autofabrikant Beijing Automotive Industry Corp heeft dinsdag officieel zijn interesse getoond in overname van Opel van General Motors.


Dat bevestigt het Duitse ministerie van Economische Zaken.

Beter bod
De andere drie bieders zijn autoproducent Fiat, auto-onderdelenfabrikant Magna en de investeringsmaatschappij RHJ International.

De Duitse minister van Economische Zaken Karl-Theodor zu Guttenberg riep de drie andere bieders op hun bod te verbeteren. Vooral op het gebied van werkgelegenheid zouden de plannen van de drie nog steeds tekortschieten.

Geen ontslagen
De Chinezen zouden in tegenstelling tot de andere bieders geen plannen hebben om het aantal arbeidsplaatsen van Opel in Duitsland te verminderen.

De Duitse regering is van plan om woensdagavond te beslissen welke partij de steun van de Duitse overheid krijgt bij de overname van Opel. Het is nu nog eigendom van het noodlijdende moederconcern General Motors.

Door Arne Hankel
vale
General Motors en Duitse regering verdeeld over Opel
donderdag 28 mei 2009 10:09

Urenlang overleg tussen de Duitse overheid en General Motors over de toekomst van Opel heeft nog niet tot een besluit geleid. Ze spraken in het kantoor van Bondskanselier Angela Merkel.

De partijen hopen morgen met een oplossing te komen.

Kandidaten
Er zijn vier kandidaten die Opel willen overnemen: het Italiaanse Fiat, de Canadese producent van auto-onderdelen Magna, de Amerikaanse investeringsmaatschappij Ripplewood en de Chinese autofabrikant Beijing Automotive Industry Corp (BAIC)

Voor de Duitse regering zijn alleen Fiat en Magna kandidaat om Opel over te nemen. Ripplewood en BAIC zouden geen kans meer aan.

Doorslaggevend
General Motors, het moederbedrijf van Opel, en de Amerikaanse regering hebben de doorslaggevende stem in de keuze.


De Duitse overheid moet voor miljarden euro's aan overbruggingskredieten garant staan om Opel een nieuwe start te geven. Voor de Duitse regering staat er veel op het spel, omdat Opel een grote werkgever is in Duitsland.
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. hier klikken.