Help - Zoeken - Gebruikers - Kalender
Volledige versie: GM
Bus-Halte.nl > Algemeen > Algemene Discussie
vale
donderdag 26 februari 2009

GM lijdt verlies van 31 miljard

DETROIT - Het noodlijdende Amerikaanse autoconcern General Motors (GM) is over heel 2008 op een verlies uitgekomen van 30,9 miljard dollar (24,1 miljard euro). Dat is het op een na grootste verlies voor GM in zijn honderdjarige geschiedenis. Dat maakte GM donderdag bekend.
Daarmee lijdt GM al vier jaar op rij verlies. De laatste keer dat het concern een jaarwinst behaalde was in 2004. In 2007 verloor GM een recordbedrag van 38,7 miljard dollar, maar dat had vooral te maken met een boekhoudkundige last. De omzet ging vorig jaar omlaag naar 149 miljard dollar tegen 180 miljard dollar in 2007.

In het vierde kwartaal kwam het verlies van GM uit op 9,6 miljard dollar, tegen een verlies van 1,5 miljard dollar een jaar eerder. Om te kunnen overleven, klopte GM bij de Amerikaanse overheid aan voor hulp. GM kreeg een noodkrediet van 13,4 miljard dollar, maar heeft al aangegeven 16,6 miljard dollar extra nodig te hebben om door te kunnen gaan.

Volgens GM hangt het miljardenverlies samen met de wereldwijde economische crisis en de malaise op de automarkt. ,,2008 was een extreem moeilijk jaar voor de Amerikaanse en internationale automarkt, vooral de tweede helft'', aldus topman Richard Wagoner. ,,We verwachten dat deze uitdagende omstandigheden dit jaar zullen aanhouden en daarom versnellen we onze herstructureringsmaatregelen'', zei Wagoner.

GM maakte onlangs bekend wereldwijd nog eens 47.000 van de meer dan 244.000 banen te schrappen, waarvan 26.000 buiten de Verenigde Staten. Ook gaat het bedrijf vijf fabrieken in de VS sluiten. Verder wil GM het merk Hummer en het Zweedse dochterbedrijf Saab verkopen. Daarnaast overweegt GM fabrieken te sluiten van het Duitse dochterconcern Opel.

Het concern uit Detroit kampt met een sterk dalende verkoop, vooral op zijn thuismarkt. Vorig jaar moest GM voor het eerst in 77 jaar zijn titel van 's werelds grootste autofabrikant afstaan aan de Japanse aartsrivaal Toyota Motor. GM zag zijn wereldwijde verkoop in 2008 met 11 procent dalen tot 8,35 miljoen wagens. De verkoop van Toyota ging met 4 procent omlaag tot 8,97 miljoen.

(ANP)


zondag 01 maart 2009

Vlaanderen bereid Opel te steunen

BRUSSEL - De Belgische deelstaat Vlaanderen is bereid te investeren in het noodlijdende Opel. De Vlamingen willen samen met de Duitse regering Opel helpen minder afhankelijk te worden van het noodlijdende Amerikaanse moederbedrijf GM.
De Vlaamse ministers Frank Vandenbroucke (Werk) en Patricia Ceysens (Economie) hebben dat zondag gezegd in het Vlaamse tv-programma De Zevende Dag (Eén).
Vlaanderen wil zo de helpende hand bieden aan de grote Opelfabriek in Antwerpen, waar zo'n 2500 mensen werken. Volgens sommige mediaberichten wil GM de Antwerpse fabriek sluiten.

Verzelfstandiging
De Europese topman van GM, Carl-Peter Forster, stelde vrijdag dat de Duitse autofabrikant Opel zich iets kan verzelfstandigen van General Motors (GM). Met het plan wil Opel zo veel mogelijk banen behouden. Daarvoor heeft het wel 3,3 miljard euro aan extra kapitaal nodig. Het bedrijf hoopt dat vooral de Duitse regering een fors deel van het geld voor haar rekening wil nemen.
Forster wil het reddingsplan voor Opel maandag voorleggen aan de Duitse regering. Duitse politici reageerden vrijdag in meerderheid gematigd positief.

(ANP)
harry
van mij mogen ze allemaal de deuren sluiten 36_19_5[1].gif
ben zelf enkele keren naar een dealer geweest de laatste weken om een nieuwe auto te kopen
maar ben er helaas mee gestopt
rij zelf een bmw uit 2006 en wilde natuurlijk ook weer zo'n zelfde auto omdat het
toch wel heerlijk rijden is [ maar dat is natuurlijk persoonlijk ]
maar als het op inruilen aankomt springen me de tranen nu nog in de ogen ;(.gif
wat een schandaal wat ze je terug durven te geven voor mijn auto
en dan geven ze de crediet kriezis maar de schuld haha
nee ze kunnen allemaal doodvallen daar mijn centjes zijn toch niet van blik dacht ik ?????
als ze dat bij iedereen zo doen dan blijven ze wel lekker zitten met rotzooi
gvd word nog kwaad als ik aan die inruilprijzen denk ???????
en niet bij een dealer , ben op verschillende plaatsen geweest 36_19_7[1].gif 36_19_7[1].gif 36_19_7[1].gif
quip
36_1_19[1].gif ja dat heet nou marktwerking.
Lage inruilprijzen zijn op zich niet zo erg als het nieuw aan te schaffen materiaal ook goedkoper is.
Dat is op dit moment ook in veel gevallen zo....veel autofabrikanten geven enorme kortingen. Het kan dus ook gunstig uitpakken. Het wordt bitter als sommige fabrikanten niet echt meegaan met die tendens......de duurdere merken zijn daar vaak voorbeeld van...Rolls royce of BMW, Mercedes zijn bv ook merken die echt niet gaan stunten met prijzen....vergelijk dat maar eens met de "voor iedereen" merken.
Misschien moet je toch overstappen naar een goedkopere tuut.....ben jij alvast één van de eerste die een werknemer aan zijn baan houdt. 36_1_19[1].gif
harry
36_1_19[1].gif
QUOTE(quip @ Mar 2 2009, 09:35 AM) *

36_1_19[1].gif ja dat heet nou marktwerking.
Lage inruilprijzen zijn op zich niet zo erg als het nieuw aan te schaffen materiaal ook goedkoper is.
Dat is op dit moment ook in veel gevallen zo....veel autofabrikanten geven enorme kortingen. Het kan dus ook gunstig uitpakken. Het wordt bitter als sommige fabrikanten niet echt meegaan met die tendens......de duurdere merken zijn daar vaak voorbeeld van...Rolls royce of BMW, Mercedes zijn bv ook merken die echt niet gaan stunten met prijzen....vergelijk dat maar eens met de "voor iedereen" merken.
Misschien moet je toch overstappen naar een goedkopere tuut.....ben jij alvast één van de eerste die een werknemer aan zijn baan houdt. 36_1_19[1].gif


weet ik Quip we leven nu eenmaal boven onze stand 23_32_9[1].gif
maar ze lokken je naar de garage met folders , boekjes ,en weet ik niet wat allemaal
dus je zoek je een model waar zinj in hebt met gratis airco , lichtmetaal, mistlampen enz enz
voor een prijs die je in je hoofd hebt en dan vraag je wat moet ik bijleggen
nou meneer omdat uw nieuwe auto zoveel extra's heeft waar u niets voor hoeft te betalen kunnen we uw oude auto natuurlijk geen flinke inruilprijs geven ??????
maar ik heb daar toch niet omgevraagd om die extra's , dat doen hun toch zelf ?????? om me op die manier naar de garage te lokken , vroeger was het normaal dat je na ongeveer 4 jaar in je auto te hebben gereden ongeveer de helft van je nieuwwaarde kreeg als inruilpremie
de mijne is nog geen 3 jaar oud en ze geven nu al minder dan de helft terug ;(.gif
dus ik ga maar snel naar de dacia dealer 36_1_33.gif 36_1_19[1].gif 36_1_19[1].gif 36_1_19[1].gif
Dit is een "Print" versie van onze forums. Om de volledige versie met meer informatie, afbeeldingen en opmaakte bekijken, a.u.b. hier klikken.